Japan Motors virtuaalinen Asfalttisprintsarja kesä-heinäkuussa 2020!

Etelä-Suomen Mallusjoella sijaitseva Japan Motors Oy on käytettyjen ja uusien japanilaisten autojen moottoreiden ja vaihteistojen maahantuoja, jonka suuresta valikoimasta löytyy japanlaisten automerkkien laadukkaat moottorit ja vaihteistot sekä muut tekniset komponentit. Yrityksen toimitusjohtaja Mika Myllylä on itsekin innokas autourheilija, joka on tuttu näky niin ralleissa kuin rallisprinteissä. Hänen komennossaan ajettiin vuonna 2019 Autourheilun Kansallisen Keskusliiton alainen Japan Motors Cup asfalttisprintsarja, joka valitettavan koronavirus -pandemian myötä peruuntui kuluvalta vuodelta.

Sen sijaan Myllylä ei luovuttanut vaan on nyt tekemässä suomalaista autourheiluhistoriaa kun kautta aikain autourheiluhistorian ensimmäinen sähköisen ralliautoilun Japan Motors asfalttisprintsarja ajetaan nyt tulevana kesä- ja heinäkuussa. 12 osakilpailua kattavaan sarjaan on ilmoittautunut yli 350 kilpailijaa, mukaan lukien useita oikean elämän rallin ja rallisprintin SM-sarjoista tuttuja kilpailijoita, jotka ajotaitojensa mukaisessa luokassa kilpailee mahtavasta pääpalkinnosta, eli vuoden jokaiselle päivälle riittävistä suklaaherkuista.

– Vaikka erittäin harmillisesti oikean elämän kilpasarjamme jäi tänä vuonna koronavirus -pandemian takia ajamatta niin siitä huolimatta Japan Motors haluaa olla mukana toteuttamassa suomalaisen autourheiluhistorian ensimmäistä kokonaan virtuaalisella asfalttipinnalla ajettavaa ja nopeatempoista rallisarjaa. Sarjamme mediavastaava Jani Kekoni on yhdessä eMotorsport Finlandin kanssa vienyt moottoriurheilun kotien sisälle ja näin kuka tahansa PC-tietokoneen, Playstation tai XBox One konsolin omaava voi mitata vauhtiaan virtuaalisilla asfalttierikoiskokeilla. Kehitys kehittyy ja sen myötä näinä haastavina aikoina Japan Motors haluaa olla mukana tuomassa iloa ja viihdettä kotisohville, Mika Myllylä kertoo.

– Oikeassa elämässä rallisprint on sitä, että yksi 2-4 kilometrin mittainen erikoiskoe ajetaan kahteen tai kolmeen kertaan ja nopein aika kirjataan tuloksiin. Näin nyt myös virtuaalisessa asfalttisprintsarjassa, jossa seuraavan kahden kuukauden aikana kilpailijat ajavat 12 osakilpailua, joissa kaikissa yksi erikoiskoe ajetaan kolmeen kertaan. Kilpailijan ajama nopein aika kirjataan tuloksiin ja sen myötä jaetaan sarjapisteet. Lopulta heinäkuun päätteeksi nähdään kuka pääsee nautiskelemaan Japan Motorsin tarjoamista ja varmasti voittajalle koko seuraavan vuoden ajan maistuvista Tupla Maxi suklaapatukoista, joita luokittain eniten pisteitä keränneelle on siis luvassa 378 kappaletta, asfalttisarjan toteuttava Jani Kekoni kertoo.

Samanaikaisesti eMotorsport Finlandin mahdollistamassa Japan Motors eAsfalttisprintsarjan kanssa ajetaan Marcus Grönholm GRX eRallisarja, jotka kummatkin siis käynnistyvät tulevana maanantaina kunhan ensiksi niin Plus Katsastus eRallisarja sekä Jyväskylän Autovaruste eMinirallisarja on ajettu ja katsastuslahjakorttien sekä vuoden MadCroc energiajuomien uudet omistajat ovat selvillä.

Japan Motors eAsfalttisprintsarjan säännöt

Tulospalvelu

Sarjassa noudatetaan näiden sääntöjen lisäksi alla olevia tarkennuksia.

Osakilpailujen aikataulu kesä-heinäkuussa 2020:

  • 1. osakilpailu: ma 1.6. klo 7.00 – pe 5.6. klo 23:00
  • 2. osakilpailu: la 6.6. klo 7.00 – to 12.6. klo 23:00
  • 3. osakilpailu: pe 13.6. klo 7.00 – ke 17.6. klo 23:00
  • 4. osakilpailu: to 17.6. klo 7.00 – su 21.6. klo 23.00
  • 5. osakilpailu: ma 22.6. klo 7:00 – to 25.6. klo 23:00
  • 6. osakilpailu: pe 26.6. klo 7:00 – ke 2.7. klo 23:00
  • 7. osakilpailu: to 3.7. klo 7.00 – su 5.7. klo 23:00
  • 8. osakilpailu: ma 6.7. klo 7.00 – to 9.7. klo 23:00
  • 9. osakilpailu: pe 10.7. klo 7.00 – ma 13.7. klo 23:00
  • 10. osakilpailu: ti 14.7. klo 7.00 – ma 20.7. klo 23:00
  • 11. osakilpailu: ti 21.7. klo 7.00 – su 26.7. klo 23:00
  • 12. osakilpailu ma 27.7 klo 7.00 – pe 31.7. klo 23:00

Ajettavat kilpailut ja kilpailussa käytettävät autot:

  • Oikean elämän mukaissesti jokaisella on mahdollisuus kolme kertaa ajaa aika eli jokaisessa osakilpailussa ajetaan sama erikoiskoe kolmeen kertaan. Nopein aika kirjataan tuloksiin niin kuin oikean elämän rallisprint -kilpailuissa!
  • Erikoiskokeina vain kokonaan asfalttipintaiset pikataipaleet, joissa normi-elämän mukaisesti olosuhteet voivat vaihdella jokaisella vedolla, joten ole tarkkana!
  • Osakilpailukohtaisesti autoina käytetään järjestäjän valitseman luokan kilpureita. Luokka on siis määrätty mutta auto vapaa.
  • HUOM! Mikäli joudut keskeyttämään niin et voi ajaa toista ja/tai kolmatta kierrosta eli kaasuttele tarkasti ja kovaa!

Osakilpailujen tekniset ominaisuudet

  • Autojen vahingot maksimissa (niin kuin oikeassakin elämässä)
  • Odottamattomat tilanteet POIS päältä.
  • Kaikki kuvakulmat sallittu
  • Ajoa helpottavat avustimet KÄYTÖSSÄ
Autojen säätäminen kilpailuissa

Kilpa-ajoneuvojen säätömahdollisuutta ei ole rajattu eli on viritystaso vapaa.

Huoltotauot

Huoltotauot ovat jokaisen kilpailusuorituksen jälkeen. On tärkeää muistaa, että käyttämäsi ylimääräinen huoltoaika lisätään seuraavan erikoiskokeen aikaan – eli tarkkana (varsinkin rallisprintissä!)

Pistejako

  • Osakilpailukohtaiset pisteet jokaisen luokan top-12: 25-18-15-12-10-8-6-5-4-3-2-1.

Sijoitukset määräytyvät eniten pisteitä sarjassa keränneiden kesken. Loppupisteisiin lasketaan kaikki kilpailusuoritukset. HUOM! Sarjan pääpalkinnon voittaneen kuljettajan vauhtiluokitus nousee ns. seuraavalle tasolle.

Tulospalvelu
Kilpailun tulospalvelu löytyy niin tältä Japan Motors eRallisarjan sivulta kuin eMotorsport.fi sosiaalisessa mediassa. Lisäksi kilpailijat saavat omaan sähköpostiinsa tiedotteita ja linkit tuloksiin 2-4 päivän välein.

Pääpalkinto

  • Kaikki kilpailijat keräävät luokkakohtaisesti pisteitä ja eniten pisteitä kerännyt palkitaan vuoden Tupla MAXI -suklaapatukoilla (384kpl) !!